Sunday 20 February 2011

aku takkan berubah kerane si dia.


melihatkan anak burung yang sedang membesar memberanikan diri terjun dari sarang untuk terbang kali pertama, menjadikan aku seorang pemikir untuk beberapa ketika; adekah haiwan homoioterma bersayap itu memikirkan tentang risiko dan nasib dirinya kalau kalau cubaan tu tak menjadi? tinggi gila kot pokok tu.

kalau dah burung tu memang la takde rasa gayat kan. tapi kalaw dalam konteks manusia ni, boleh ke dibuang perasaan gayat tu? atau lebih tepat, perasaan risau tentang risiko dalam sesuatu perkara.

sedikit mengenai burung:
merupakan haiwan berdarah panas, dengan suhu tetap 40-44 °C. mempunyai tulang yang ringan dan berongga di kebanyakan tempat untuk mengurangkan ketumpatan dan beratnya. mempunyai paruh yang berbeza bentuk dan saiz untuk jenis berlainan. kebanyakan burung mempunyai bulu pelepah kecuali sedikit yang tidak mempunyai bulu pelepah. adelah dipercayai berevolusi daripada reptilia (dinasor la kot) yang hidup kira-kira 180 juta tahun yang lampau. burung berubah dan kehilangan gigi dan ciri reptilia yang lain, samasa mengalami proses evolusi yang mengambil masa berjuta-juta tahun. pada masa yang sama, bulu pelepah tumbuh pada ekor dan sayap haiwan tersebut. ciri-ciri utama burung adalah seperti berikut :

badan dilitupi oleh bulu pelepah
mempunyai paruh dan tidak bergigi
mempunyai sisik pada kakinya
menyimpan iPad dalam beg galas nye.
dan PSP 2kseries terselit di poket belakang jeans beliau.

aarghhhh!!!
apasal cerita palas burung plak ni?

aku kecewa dengan diri aku sendiri.

terpaksa menahan naluri sendiri, atas sebab sebab peribadi. yang takkan aku cerita disini.

kisah sang burung menjadi inspirasi, aku akan berubah sebentar lagi. menjadi kamen rider yang disegani.

tak ingin aku begini, malu dengan kebolehan sendiri.


mujur aku dikurniakan kesedaran, semua ni adalah ketentuan Allah yang maha mengetahui. aku percaya Allah telah menyediakan perancangan yang terbaik, dan hasil yang terbaik untuk hamba-hambaNya.

Ya Allah, aku redha dengan ketentuanMu Ya Allah. tetapkan lah hatiku untuk terus berjuang dijalanMu...

0 komen: