Tuesday 16 February 2010

mate mate jinak. sang kancil ku tidak lagi aktif.

bak kate pepatah, 'alang alang menyeluk pekasa biar sampai ke pangkal lengan'

isu yang ingin diketengahkan kali ini adelah tentang persahabatan sang kancil dan sang buaya di sungai morib. lokasi yang dinyatekan adelah tidak wujud dan sekadar memberi name latar belakang kisah ini.

ade pun sang kancil seperti yang diketahui dalam bedtime story kanak kanak merupekan binatang yang licik dan berakal tajam. dan adelah diketahui juge bahawe terdapat pemangse yang menjadi mangse kelicikkan sang kancil iaitu sang buaye.

jalan cerite kisah ini seperti biase, sehinggalah kancil lepak tepi sungai pastu kaki kena gigit ngan buaye.

oleh kerana sang kancil ini sememangnya berakal, lantas bliau mendapat satu akal untuk tidak dimakan oleh buaya.
disaat kakinye digigit oleh buaya....

sang buaye berkate dalam hati, "muke yakin je sang kancil ni. ade la tu idea nak klentong aku tu. siap laa". sang buaya yang diketahui bengap itu pun menunggu seketika kalau kalau sang kancil ingin berkate. "hai buaya. aku tau kau dah serik kene klentong, tapi trust me my fren, i'm not tipu u", sang kancil memancing perhatian buaya. "baik. kalau kau tipu aku lagi, aku lari gi sungai mekong. aku nak mrajuk, biar kau tau betape boringnye kalau kaki tidak digigit", ugut sang buaya. sang kancil pun trus membuke kertas cadangan yang ditulis disaat kakinye digigit sebentar tadi.

"begini sang buaye, aku dah fikirkan care nak klentong lembu lembu yang bodoh macam lembu kat ladang pak mat durian tu. kalau kau stuju nak layankan perut kau yang besar tu, esok jugak aku bawak sekor untuk kau", kate sang kancil. dipendekkan cerite, sang buaya stuju dan sang kancil pun segera pulang untuk menyediakan perkakas untuk menipu lembu.

bersambung..

0 komen: